Sørg for å få inn penger du har krav på

Person tar bankkort ut av lommebok, illustrasjon til artikkel om å få inn penger du har krav på.

Sitter kundene dine med penger du har krav på? Hvis du ikke får dem inn, kan det kjøre bedriften din rett i grøfta.

Har du opplevd at en forventet faktura ikke kommer? Det har i hvert fall jeg, og det er faktisk en smule irriterende.

Mange bedrifter slurver med å sende ut faktura for tjenester eller varer de har levert. Det er spesielt kritisk når det er krisetider.

Kostbar slurvfeil

Det kan bli en kostbar slurvfeil, i tillegg til at de bryter regelverket. Du har nemlig plikt til å sende faktura senest 30 dager etter at du har levert produktet.

En dansk undersøkelse viste for ei tid tilbake at 40 prosent av små og mellomstore virksomheter ikke følger sin egen plan for å inndrive penger de har krav på hos sine kunder.

Det er ingen grunn til å tro at det står bedre til her i Norge.

Å få inn pengene er minst like viktig for de minste bedriftene som for andre virksomheter.

Husk at du låner ut penger til kunden din hver eneste dag fram til du får pengene inn på kontoen. Det er helt vanlig med ei lånetid/kredittid på noen dager, men det er ulønnsomt å gjøre den lenger enn nødvendig.

Enkeltpersonforetak eller aksjeselskap?

Ingen skam å drive inn penger du har krav på

Det er heller ingen skam å sende purringer på manglende betaling for leverte varer eller tjenester. Det er bare rett og rimelig. Hvis du unnlater å gjøre det kan det gå på likviditeten løs:

Du risikerer at du ikke har penger til å betale regningene du selv mottar.

Det er viktig at du sørger for at likviditeten i bedriften din er tilfredsstillende. Driver du aksjeselskap er du til og med pålagt etter loven å sørge for at likviditeten er forsvarlig ut fra virksomhetens art og omfang.

Å drive inn det du har til gode hos kundene er derfor et helt innlysende virkemiddel for styrking av likviditeten.

Tips 1:

Vær rask. Ikke la tida gå når en kunde ikke betaler, men gjennomfør purrerutinene. Det er en fordel at kunde og leverandør vet hvor de har hverandre.

Begynn gjerne med en vennlig påminnelse via e-post (eller sms) noen dager etter at fakturaen har forfalt. Fakturaen kan rett og slett ha blitt oversett av mottakeren.

Tips 2:

Det er likviditeten og inntjeninga som er målet, ikke omsetningen i seg selv. Derfor kan det være en idé å si adjø til kunder som er dårlige betalere. Behold kundene du vet betaler.

NB! Dette tipset ble opprinnelig publisert før korona-epidemien. Det er flere momenter å vurdere akkurat nå.

Opprett konto her – og få en kortfattet sammenligning av enkeltpersonforetak og aksjeselskap.

Se også

6 tips til bedre økonomi i enkeltpersonforetaket

Kontoen og pengepungen skal helst vokse seg stor og trygg i enkeltpersonforetaket ditt. Her er noen tips til hvordan du kan unngå å bli blakk. Her er noe råd som både kan gi aha-opplevelser og bedre økonomi: Bruk en nettbasert tjeneste eller et regneark til å forutsi likviditeten din mest mulig nøyaktig (hvor mye penger du…

Dette innholdet får du tilgang til som plussmedlem: Miniforetak pluss

Kommentarer