[Video] Slik leverer du skattetallene for 2019

Bilde av en haug med tall, som illustrasjon til blogginnlegg om levering av skattetallene for 2018.

I starten av april åpner Altinn for levering av skattetallene for 2019 – for alle næringsdrivende.

Her tar jeg en kjapp gjennomgang av hvordan du kan levere skattetallene for enkeltpersonforetaket eller aksjeselskapet ditt.

Spesielt for enkeltpersonforetak kan dette virke forvirrende, for det er flere måter å levere på.

Levering av skattetallene for 2019

Nedenfor kan du se opptak av livesendinga jeg kjørte 4. april 2019, da Skatteetaten åpnet for levering av skattemelding og Næringsrapport skatt for 2018.

Det som er greit å vite, er at systemet er omtrent identisk når du skal levere for inntektsåret 2019. Derfor er innholdet i videoen like aktuelt nå i 2020.

NB! Husk at fristen i år er 31. mai (for skatteåret 2019), og ikke ordinære 31. mai, som jeg nevner i videoen.

I 2021, derimot blir det store endringer. Som et ledd i et prosjekt kalt SIRIUS vil skattemelding og innlevering for enkeltpersonforetak og andre selvstendig næringsdrivende bli endret i stor grad. Hør mer om det i videoen, og i lenka nedenfor.

Hvordan leverer du skattetallene dine? Gjør du alt selv, og hvilken kanal bruker du? Send meg gjerne en e-post på post@miniforetak.no og fortell.

Enkeltpersonforetak eller aksjeselskap?

En viktig dato

4. april blir det altså åpnet for levering av skattemelding for enkeltpersonforetak.

Fra samme dato kan også ordinære lønnsmottakere logge seg inn på Altinn og sjekke skattemeldinga si. Det som tidligere het selvangivelsen.

Men det er ikke skattemelding for lønnsmottakerne vi skal snakke om her. Jeg vil bare minne om at ordinære lønnsmottakere (også hvis du er ansatt i eget AS) må kontrollere og gjøre eventuelle endringer på skattemeldinga innen 30. april.

Skattetallene for 2019 – måter å levere på

For et enkeltpersonforetak er det fire måter å levere skattetallene på, hvis du ikke bruker regnskapsfører:

  1. Sende næringsoppgave direkte fra regnskapssystem (via modul for næringsoppgave). Og deretter sende skattemeldinga fra Altinn.
  2. Bruke regnskapstallene og fylle ut og levere næringsoppgave og tilleggsskjema manuelt i Altinn. Og deretter sende skattemelding fra. NB! Det er varslet at denne metoden forsvinner om et par år.
  3. Bruke regnskapstallene og fylle ut Næringsrapport skatt i Altinn, sende inn og deretter sende inn skattemeldinga.
  4. Har du omsetning på inntil 50 000 kan du ha muligheten til å føre tallene rett i skattemeldinga, og slipper tilleggsskjema.

Og i motsetning til ordinære lønnsmottakere: Du må fortsatt levere skattemeldinga etter at du har sendt inn dette. Vanligvis er fristen 31. mai.

NB! I 2020 er fristen utsatt til 31. august på grunn av korona-pandemien.

Slik ser det ut når du logger inn for å levere skattemelding for selvstendig næringsdrivende i Altinn. Ikke rart en kan bli litt forvirret:

For deg som driver aksjeselskap

Driver du aksjeselskap og fører regnskapet selv, antar jeg at du bruker et regnskapssystem. Da kan du sannsynligvis sende tallene rett i næringsoppgave 2 fra systemet.

Du kan kanskje også bruke Næringsrapport skatt, og legge inn tallene selv. Gjør du det, vil skattemelding for AS-et være innlevert når du sender inn næringsrapporten.

Det er altså ikke bare enkeltpersonforetak som kan bruke Næringsrapport skatt. Også aksjeselskap med enkle forhold kan bruke denne metoden.

Du blir uansett kjørt gjennom en «kvalifiseringsrunde» før du begynner å fylle ut, så du får avklart dette.

NB! Din personlige skattemelding er en annen sak. Den har ikke noe med skattemeldinga for aksjeselskapet å gjøre.

Husk 31. mai… eller 31. august

Og for å minne om det: 31. mai er en svært viktig frist. Vanligvis, i hvert fall.

Da må skattemeldinga være levert i normalår, hvis du ikke har søkt om og fått godkjent 30 dagers utsettelse.

NB! I 2020 er fristen utsatt til 31. august på grunn av korona-pandemien, og i år får du ikke mulighet til å søke om ytterligere utsettelse.

NB! Det er svært viktig at du leverer det du har plikt til å levere, for å unngå tvangsmulkt. Den kan potensielt bli på over 50 000 kroner.

Skatteoppgjøret for ENK, det kommer puljevis mellom august og oktober.

Hvis du er plussmedlem, finner du nå oppdaterte guider om levering av skattetallene her på Miniforetak.

Jeg utvikler nå kalenderen for ENK og kalenderen for AS i Miniforetak pluss, slik at du får tydelige innganger til guidene derfra.

Les også 7 tips om fradrag og bilag i ENK og AS

Se også

[Guide] Slik søker du om utsatt levering av skattemeldingen

31. mai er den ordinære fristen for å søke om utsatt levering av skattemeldingen for næringsdrivende og aksjeselskap. Det er samme dag som den ordinære fristen for levering. NB! Fristen kan bli forskjøvet på grunn av helg eller bevegelige helligdager. Sjekk kalenderen for ENK eller kalenderen for AS for eksakt dato. [Guide] Slik leverer du…

Dette innholdet får du tilgang til som plussmedlem: Miniforetak pluss

[Guide] Slik leverer du skattemeldingen for ENK

Selvstendig næringsdrivende har frist til 31. mai før de må levere skattemeldingen for ENK (selvangivelsen) elektronisk, men det er mulig å søke om utsettelse helt fram til denne datoen. Næringsrapport skatt er borte som innleveringsmulighet fra og med skatteåret 2021 (innlevering våren 2022) Skatteetaten oppfordrer til at du bruker et regnskapssystem ved innsending av skattemelding…

Dette innholdet får du tilgang til som plussmedlem: Miniforetak pluss

Kommentarer