Disruptiv innovasjon – et av årets viktigste begrep

Inngangsparti på Blockbuster-forretning, en illustrasjon til bloggpost om disruptiv innovasjon.

For noen dager siden skrev jeg om disruptiv innovasjon i lokalavisa her jeg bor. Disruptiv innovasjon griper inn i næringshverdagen vår – enten vi vil eller ikke.

NB! Dette blogginnlegget ble opprinnelig publisert her på bloggen i oktober 2016. Litt oppdatert etter det.

Disruptiv innovasjon er såpass nytt at det ennå ikke står i nettversjonen av Store norske leksikon.

Og det er et begrep så viktig for deg som driver en liten bedrift, at du bør lese videre hvis du ennå ikke kjenner innholdet i det.

Forstyrrende element

Utgangspunktet er det engelske ordet disrupt (forstyrre). En definisjon på disruptiv innovasjon kan være denne:

«Innovasjon som forstyrrer et eksisterende marked og skyver bort markedsledende bedrifter og produkter.»

Litt mer jordnært: Når hørte du begrepet lineær TV første gang? Jeg tipper at det ikke er så lenge siden.

Inntil for noen få år siden var all TV lineær. Vi satte oss ned rett før den annonserte sendinga skulle starte.

Nå er det færre og færre som gjør akkurat dette. Bortsett fra fotballkamper, northugspurter og annen sportsspenning velger vi stort sett selv når vi skal se hva. Aldersgrensa for tilhengere av lineær TV kryper stadig oppover.

Så hvordan går det med de gamle måtene å gjøre det på når vi velger ikke-lineære levende bilder fra HBO, Netflix, Itunes, Google, Youtube, NRK, TV2 Sumo og andre kanaler akkurat når vi vil?

Det er en viss fare for at det går slik som i dette tilfellet:

Enkeltpersonforetak eller aksjeselskap?

Næringstassen danket ut kolossen

For noen år siden var det en svær bedrift i USA som het Blockbuster. De drev med utleie av film, og omsatte for flere milliarder dollar i året.

En dag i 2000 fikk Blockbuster besøk av en liten aktør som hadde funnet på noe nytt innenfor bransjen. Blockbuster fikk etter sigende også tilbud om å kjøpe den vesle næringstassen.

Noe de pent (antar jeg) takket nei til.

Og så gikk det ikke bedre enn at den lille næringstassen ved navn Netflix dyttet markedslederen til side. I 2010 gikk Blockbuster konkurs, men Netflix lever i aller beste velgående.

Eksempel på disruptiv innovasjon

Netflix er et eksempel på en disruptiv innovasjon, og vi husker også hvordan det gikk med Kodak da de digitale bildene kom. Og hvordan Nokia ble diltende etter da smarttelefonene entret markedet.

Vi ser og vil se det samme innenfor mange næringer: Reiser (bestilling på nett), overnatting (Airbnb, onlyapartments, boligbytte osv), transport (Uber), kurs og opplæring (e-læring), betalingsløsninger (Stripe, Izettle), restaurantbransjen (Nabomat), dagligvarer (Brødboksen, diverse matkasser) osv.

Og dette vil eskalere, når vi virkelig begynner å ta i bruk tilgjengelig og kommende teknologi.

Jeg fikk ei aha-opplevelse da jeg for noen dager siden besøkte en venn av meg som driver trykkeri her i nærheten. Under besøksbordet lå et fotoalbum med bilder fra den lokale trykkerihistorien. Der var det blant annet et bilde av en snodig maskin som ble laget i 1918, og som var i drift ennå på slutten av 1970-tallet. Omløpshastigheten har eksplodert siden den gangen.

De små står bak disruptiv innovasjon

Det aller mest spennende med disruptiv innovasjon er dette: Det er som regel outsidere og entreprenører som står bak – ikke markedslederne.

Dette er godt nytt for oss som driver små bedrifter, og som har en drøm/plan om å vokse.

Det er også slik at det kan ta lang tid å utvikle en disruptiv innovasjon, men ifølge det engelskspråklige wikipedia, blir veksten ofte svært rask når innovasjonen er på plass i markedet.

Så hvem vet: kanskje er det disruptive innovasjoner på gang blant outsidere eller entreprenører i Miniforetaks medlemsrekker?

Bildekilde: Insidermonkey.com/Flickr

Se også

Paal Stavrum

Paal Stavrum er gründer bak Miniforetak.no, og har arbeidet med opplæring for de minste bedriftene siden 2005. Han er selv gründer, og startet sin første bedrift i…

Kommentarer