9 tips til bedre tidsbruk i bedriften
Sist oppdatert 29.10.2022
Tips som hjelper deg som driver en liten bedrift til å bruke mer tid på inntektsgivende kjernevirksomhet.
Hvis du driver en liten bedrift liker du kanskje å arbeide med «alt» selv? Spørsmålet er hvor mye tid du skal bruke på alle arbeidsoppgavene som kommer i tillegg til kjernevirksomheten din.
Kjernevirksomheten din er de tjenestene eller varene du produserer og selger.
Det bør blinke et fareskilt hvis alle de andre oppgavene tar for mye tid.
For hvor mye tid skal du bruke på bokføring, fakturering, skjemaer, vurdering av inngående tilbud, unødvendig sjekking av e-post, ulike sosiale medier osv?
Enkeltpersonforetak eller aksjeselskap?
Slik kan du prioritere din kjernevirksomhet
1. Gode rutiner
Lag gode rutiner for det administrative arbeidet. Det er lurt å samle opp denne typen oppgaver, og sette av tidsbolker til dem, i stedet for ustanselig la dem forstyrre de viktige oppgavene.
2. Snakk med folk
Kom deg ut av komfortsonen, og gjør avtalene som er viktige for at du skal få inntekter.
3. Føre regnskapet selv – eller kjøpe tjenesten
Før gjerne regnskapet selv hvis du har spesiell interesse for slike oppgaver (for eksempel ved å bruke vår samarbeidspartner Fiken). Hvis du har null interesse for regnskap: Skaff deg en regnskapsfører.
4. Faste utbetalinger
Legg opp til månedlige utbetalinger til deg selv fra virksomhetskonto til privatkonto i nettbanken hvis du driver ENK. Driver du AS, er det snakk om lønnsinntekt, med de plikter og rettigheter det medfører.
5. Har du unødvendige forsikringer?
Gå gjennom hva du har av forsikringer, og kutt ut de som ikke er nødvendige eller pålagt.
6. Planlegg innkjøpene
Gjør innkjøp til virksomheten sjeldnere og mer planlagt (det gir også færre bilag).
7. Fjern det som forstyrrer
Arbeidstida di er sannsynligvis den viktigste ressursen din. Fjern forstyrrelser når du skal produsere og være konsentrert. Slå av e-postprogrammet, gi deg selv forbud mot sosiale medier osv.
8. Velg dine kilder med omhu
Skaff deg oversikt over gode kilder til informasjon om å drive en liten bedrift, for eksempel Skatteetaten, Altinn og Miniforetak. Vær oppmerksom på at det er mye desinformasjon i mylderet av kilder.
9. Skill mellom arbeid og fritid
Skill mellom arbeid og fritid. Det betyr ikke nødvendigvis den klassiske 8-16-jobbinga. Det handler rett og slett om å være til stede for din familie og dine venner når du har bestemt deg for at du skal ha fri.
Du kjenner kanskje igjen opplevelsen av å synke inn i dype tanker om bedriften din når du egentlig skal ha fri og ha sosial kontakt med dine nærmeste?
Det er også både greit og i mange tilfeller pålagt å registrere tida du bruker i jobbsammenheng.
Her er tre eksempler på norske tjenester for timeregistrering.
Kommentarer