9 tips til bedre tidsbruk i bedriften

Tips som hjelper deg som driver en liten bedrift til å bruke mer tid på inntektsgivende kjernevirksomhet.

Hvis du driver en liten bedrift liker du kanskje å arbeide med «alt» selv? Spørsmålet er hvor mye tid du skal bruke på alle arbeidsoppgavene som kommer i tillegg til kjernevirksomheten din.

Kjernevirksomheten din er de tjenestene eller varene du produserer og selger.

Det bør blinke et fareskilt hvis alle de andre oppgavene tar for mye tid.

For hvor mye tid skal du bruke på bokføring, fakturering, skjemaer, vurdering av inngående tilbud, unødvendig sjekking av e-post, ulike sosiale medier osv?

Enkeltpersonforetak eller aksjeselskap?

Slik kan du prioritere din kjernevirksomhet

1. Gode rutiner

Lag gode rutiner for det administrative arbeidet. Det er lurt å samle opp denne typen oppgaver, og sette av tidsbolker til dem, i stedet for ustanselig la dem forstyrre de viktige oppgavene.

2. Snakk med folk

Kom deg ut av komfortsonen, og gjør avtalene som er viktige for at du skal få inntekter.

3. Føre regnskapet selv – eller kjøpe tjenesten

Før gjerne regnskapet selv hvis du har spesiell interesse for slike oppgaver (for eksempel ved å bruke vår samarbeidspartner Fiken). Hvis du har null interesse for regnskap: Skaff deg en regnskapsfører.

4. Faste utbetalinger

Legg opp til månedlige utbetalinger til deg selv fra virksomhetskonto til privatkonto i nettbanken hvis du driver ENK. Driver du AS, er det snakk om lønnsinntekt, med de plikter og rettigheter det medfører.

5. Har du unødvendige forsikringer?

Gå gjennom hva du har av forsikringer, og kutt ut de som ikke er nødvendige eller pålagt.

6. Planlegg innkjøpene

Gjør innkjøp til virksomheten sjeldnere og mer planlagt (det gir også færre bilag).

7. Fjern det som forstyrrer

Arbeidstida di er sannsynligvis den viktigste ressursen din. Fjern forstyrrelser når du skal produsere og være konsentrert. Slå av e-postprogrammet, gi deg selv forbud mot sosiale medier osv.

8. Velg dine kilder med omhu

Skaff deg oversikt over gode kilder til informasjon om å drive en liten bedrift, for eksempel Skatteetaten, Altinn og Miniforetak. Vær oppmerksom på at det er mye desinformasjon i mylderet av kilder.

9. Skill mellom arbeid og fritid

Skill mellom arbeid og fritid. Det betyr ikke nødvendigvis den klassiske 8-16-jobbinga. Det handler rett og slett om å være til stede for din familie og dine venner når du har bestemt deg for at du skal ha fri.

Du kjenner kanskje igjen opplevelsen av å synke inn i dype tanker om bedriften din når du egentlig skal ha fri og ha sosial kontakt med dine nærmeste?


Det er også både greit og i mange tilfeller pålagt å registrere tida du bruker i jobbsammenheng.

Her er tre eksempler på norske tjenester for timeregistrering.

Opprett konto her – og få en kortfattet sammenligning av enkeltpersonforetak og aksjeselskap.

Se også

[Guide] Gode regnskapsførere – slik finner du dem

Hvor finner du de beste regnskapsførerne? Vi lager ikke lenger en egen liste, men her er noen tips til hvordan du finner dem. Her hadde vi tidligere ei liste over anbefalte regnskapsførere, etter innspill fra våre medlemmer. Vi ser at det er vanskelig å vedlikeholde og opprettholde kvaliteten på denne lista. Derfor velger vi en…

Dette innholdet får du tilgang til som plussmedlem: Miniforetak pluss

Kommentarer